Op de juiste manier omgaan met stress

Op de juiste manier omgaan met stress

Stress is een stille vijand die de meest uiteenlopende aandoeningen en ziekten kan veroorzaken. Het is belangrijk om hier goed mee om te gaan. Maar daarvoor moeten we eerst leren hoe we stress en stressvolle situaties kunnen herkennen vooraleer we ze effectief kunnen bestrijden.

In de wereld waarin we leven, gaat alles razendsnel. Dat alleen al veroorzaakt stress. Het komt er vaak op aan een evenwicht te vinden tussen de vele verantwoordelijkheden op het werk, gezinsverplichtingen en persoonlijke belangen. Maar dat is vaak moeilijk, en net dat leidt haast onvermijdelijk tot stresssituaties. Stress is in onze moderne samenleving een van onze grootste vijanden: het sluipt stilletjes naar binnen en blijft alsmaar toenemen, tot het zich een weg baant tot diep in onze psyche.

 

SYMPTOMEN HERKENNEN EN STRESS BEHEERSEN
 
Alle stress uit ons leven bannen is niet haalbaar of realistisch. Bovendien heeft stress op zich geen fundamenteel negatief effect op onze gezondheid. Wat het verschil maakt, is hoe we op de prikkels reageren en met de stress omgaan. Kleine porties stress kunnen ons zelf net dat duwtje in de rug geven. Dat is meestal niet schadelijk voor de gezondheid en het immuunsysteem. Het is echter belangrijk ervoor te zorgen dat deze kleine porties zich niet ontwikkelen tot permanente stress, want dat heeft dan wel weer een negatief effect op ons en ons immuunsysteem.
 
Hoewel stress zich van persoon tot persoon op een verschillende manier manifesteert, zien we toch een aantal gelijkenissen [1]. De waarschuwingssignalen bij stress zijn erg uiteenlopend: Een versnelde hartslag, spierstijfheid, winderigheid, spijsverteringsproblemen, overmatig zweten en slapeloosheid zijn mogelijke verschijnselen die zich bijvoorbeeld tijdens bijzonder stressvolle periodes kunnen voordoen. Deze symptomen wijzen erop dat er dringend iets aan de huidige situatie moet veranderen om de gezondheid niet in gevaar te brengen.

 

STRESSMANAGEMENT: TIPS & TRICKS VOOR HET OMGAAN MET STRESS
 
Op de juiste manier omgaan met stress is van cruciaal belang. Hiermee houd je je psychofysieke gezondheid op peil en verminder je het risico op ernstige ziekten. Maar hoe ga je nu correct met stressvolle momenten in je leven om? Zoals eerder gezegd, is het bijna onmogelijk om mentaal belastende situaties uit je leven te bannen. Daarom moet je in stressvolle tijden eerder proberen het stressniveau te verlagen.
 
Daar zijn een paar manieren voor: Meditatie, yoga, tai chi en autogene training zijn technieken die een heilzame werking hebben op lichaam en geest. Dit zijn praktische technieken. Daarom is het raadzaam je vooraf grondig te informeren, zodat je ze meteen correct kunt toepassen en inoefenen. Hieronder gaan we wat dieper op de tips in:

 
YOGA
 
Yoga [3] is een systematische methode waarbij zowel op het lichaam als de geest wordt gefocust. Door de houdingen en de speciale ademhalingstechnieken is yoga de perfecte bezigheid voor wie zowel lichamelijk als geestelijk van stress en spanning af wil.

 
TAI CHI
 
Tai chi is een oude Chinese krijgskunst. hoofdletter chi In de westerse wereld staat tai chi bekend als een speciale vorm van gymnastiek. Het dringt diep door in je lichaam en geest en wordt daardoor vaak beschouwd als preventieve geneeskunde. Uit vele studies blijkt dat tai chi op regelmatige basis ook op psychologisch vlak talrijke voordelen [4] kan opleveren, waaronder minder stress en angst.

 
AUTOGENE TRAINING
 
Autogene training is een speciale ontspanningstechniek die het lichaam en de geest helpt om stress te verminderen. Het werd in het begin van de 20e eeuw ontwikkeld door de Duitse psychiater Johannes Heinrich Schultz en is gebaseerd op een aantal concentratieoefeningen. Deze richten zich op verschillende delen van het lichaam om een algemene staat van fysieke en geestelijke ontspanning te creëren.
 
Natuurlijk moet je voor jezelf nagaan welke techniek voor jou het meest geschikt is om met stress om te gaan. Het uiteindelijke doel is om de stress te leren beheersen. Welke methode je hiervoor gebruikt, is volledig aan jou.

 

Bronnen:
1. Stress e disturbi da somatizzazione. Evidence-based practice in psicologia clinica” a cura di A. Compare e E. Grpsso, Springer, 2012
2. NIH – National Center fo Complementary and Integrative Health” https://nccih.nih.gov/health/stress/relaxation.htm
3. NIH – National Center fo Complementary and Integrative Health” https://nccih.nih.gov/health/yoga
4. NIH – National Center fo Complementary and Integrative Health” https://nccih.nih.gov/health/taichi

Labels
Stress NL