Acht regels voor een evenwichtig ontbijt

Acht regels voor een evenwichtig ontbijt

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Hier geven we een aantal tips mee om je ochtend goed te starten.

 

1.    JUIST EVENWICHT: VETTEN, EIWITTEN EN KOOLHYDRATEN
 
Wat is het ideale ontbijt voor een volwassene? Het ideale ontbijt bevat ongeveer 25 % van de totale energie van de dag. Het bestaat uit een mix van granen (volle granen), fruit en zuivel.

 

2.    ZOET ONTBIJT, JA OF NEE?
 
Het is vaak moeilijk om zoete dingen zoals croissants, koffiekoeken, chocoladegranen of jam op te geven, vooral bij het ontbijt. Toch is het belangrijk om voedingsmiddelen met veel toegevoegde suiker te vermijden.

 

3.    SUIKER
 
Zoals eerder gezegd, is het gezonder om de inname van suikerrijke voedingsmiddelen te beperken. Die zorgen namelijk voor een stijging van de glycemische index (GI). De GI is een waarde die aangeeft hoeveel suiker er in het bloed zit.

 

4.    VERZADIGDE VETTEN
 
Een bovengemiddelde consumptie van voedingsmiddelen die rijk zijn aan verzadigde vetten, zoals boter, kan een negatief effect op het lichaam hebben.

 

5.    EIWITTEN
 
Proteïnen, zoals die in melk en yoghurt, horen onlosmakelijk bij een evenwichtig ontbijt. Bovendien leveren ze de aminozuren die ons lichaam zo hard nodig heeft. Proteïnen vervullen veel belangrijke functies in het lichaam. Ze dragen bijvoorbeeld bij tot het behoud van de spiermassa.

 

6.    MELKZUURBACTERIËN
 
Zuivelproducten hebben zeker een plaats in een evenwichtig ontbijt, vooral als ze melkzuurbacteriën bevatten. Ze verbeteren de vertering van lactose bij mensen met spijsverteringsproblemen. Bovendien zijn ze in hoge concentraties aanwezig in yoghurt en andere gefermenteerde melkproducten. Ze zitten ook in gefermenteerde producten op plantaardige basis, zoals soja- en haveralternatieven voor yoghurt.

 

7.    FRUIT ALS ANTIOXIDANT
 
Bosbessen, appels, peren – voor een evenwichtig ontbijt is vers fruit altijd een goed idee. Opteer daarbij zeker voor seizoensfruit.

 

8.    VEZELS
 
Een vezelrijk ontbijt is een slimme keuze. Het volle gevoel dat je ervan krijgt, blijft lang aanhouden. Daarnaast helpen vezels de suikeropname af te remmen. Zeker fruit en volkorenproducten zijn uiterst rijk aan vezels.

 

Bron:
Michelle J. Clark & Joanne L. Slavin, The effect of fiber on satiety and food intake: a systematic review, Journal of the American College of Nutrition, 2013;32(3):200-11. doi: 10.1080/07315724.2013.791194
 

Labels
evenwichtige voeding